Kunstschilder Kees Bastiaans (Mill, 20 november 1909 – 31 maart 1986) wordt op vrijdag 22 oktober opgenomen in het straatbeeld van de gemeente Mill. Dat gebeurt om 16.00 uur met de onthulling door zijn kinderen Mientje en Karin van het naambord ‘Kees Bastiaanshof’ aan de Oranjeboomstraat in bijzijn van wethouder Jos van den Boogaart. Geboren in de Hoogstraat en met zijn gezin woonachtig in de Bernhardstraat, waar ook zijn atelier was, ligt de Kees Bastiaanshof precies in het midden van deze straten.
Kunstschilder Kees Bastiaans (Mill, 20 november 1909 – 31 maart 1986) wordt op vrijdag 22 oktober opgenomen in het straatbeeld van de gemeente Mill. Dat gebeurt om 16.00 uur met de onthulling door zijn kinderen Mientje en Karin van het naambord ‘Kees Bastiaanshof’ aan de Oranjeboomstraat in bijzijn van wethouder Jos van den Boogaart. Geboren in de Hoogstraat en met zijn gezin woonachtig in de Bernhardstraat, waar ook zijn atelier was, ligt de Kees Bastiaanshof precies in het midden van deze straten.
Kees Bastiaans was een expressionist die op jonge leeftijd al aanleg bleek te hebben voor tekenen en graag kunstenaar wilde worden. Mill was een traditionele boerengemeenschap waar men weinig op had met beeldende kunst. Een echt vak leren moest Bastiaans. Bij de Millse architect Herman van Strijp volgde hij vier jaar lang lessen in bouwkundig tekenen. Hij werkte als schilderknecht in Mill/ Wanroij en vanaf 1928 in ‘s-Hertogenbosch. In zijn vrije tijd tekende en schilderde hij. Tijdens zijn verblijf nam hij tekenlessen bij Hendrik de Laat. De karakters van de twee botsten en al snel kwam er een einde aan de lessen. Hij zou hier twee jaar wonen, om vervolgens in zijn geboortedorp een eigen schildersbedrijf op te richten. Bastiaans was pas twintig jaar toen hij zich als huis- en decoratieschilder vestigde. In 1939 begon hij aan een opleiding aan de Academie Kunstoefening te Arnhem. Op de Academie kreeg hij les van Gerard van Lerven en Hendrik Valk.
Kees Bastiaans heeft in zijn ruim 40-jarig kunstenaarschap tussen de 3.000 en 4.000 schilderijen gemaakt, die kenmerkend zijn voor het Brabantse leven in de vorige eeuw. Zijn schilderijen geven een grote mate van variëteiten te zien van bloemen, portretten enz. tot dorpstaferelen en festiviteiten, zoals kermis, carnaval en religieus werk. Niets menselijks was hem vreemd en met zijn speelse geest wist hij door een humoristische bril, soms zelfs doorspekt met wat ironie, de taferelen op het doek vast te leggen. Daarnaast is er nog een omvangrijk oeuvre aan aquarellen, linosneden, pentekeningen en etsen. Al dat werk is in bezit van zijn vele fans en verspreid over de wereld. Zijn werk Familieportret (1949) is tentoongesteld in het Noordbrabants Museum te ‘s-Hertogenbosch, als onderdeel van de permanente tentoonstelling Het Verhaal van Brabant.
In Mill heeft Kees Bastiaans nog herkenbare andere uitingen van zijn kunstenaarschap nagelaten. Zo zijn daar onder meer het grote glas-in-loodraam in de kerk, de mozaïekwand in het Cultureel Centrum Myllesweerd, de bekende katten aan de gevel van het gemeentehuis, een ijzeren wandplastiek aan de buitenzijde van een wijkgebouw. Ook de banken in de openbare ruimte zijn voorzien van zijn kenmerk, de katten. Meer over het werk en leven van Kees is te lezen op de site www.keesbastiaans-kunstschilder.nl.
Kees Bastiaans was een expressionist die op jonge leeftijd al aanleg bleek te hebben voor tekenen en graag kunstenaar wilde worden. Mill was een traditionele boerengemeenschap waar men weinig op had met beeldende kunst. Een echt vak leren moest Bastiaans. Bij de Millse architect Herman van Strijp volgde hij vier jaar lang lessen in bouwkundig tekenen. Hij werkte als schilderknecht in Mill/ Wanroij en vanaf 1928 in ‘s-Hertogenbosch. In zijn vrije tijd tekende en schilderde hij. Tijdens zijn verblijf nam hij tekenlessen bij Hendrik de Laat. De karakters van de twee botsten en al snel kwam er een einde aan de lessen. Hij zou hier twee jaar wonen, om vervolgens in zijn geboortedorp een eigen schildersbedrijf op te richten. Bastiaans was pas twintig jaar toen hij zich als huis- en decoratieschilder vestigde. In 1939 begon hij aan een opleiding aan de Academie Kunstoefening te Arnhem. Op de Academie kreeg hij les van Gerard van Lerven en Hendrik Valk.
Kees Bastiaans heeft in zijn ruim 40-jarig kunstenaarschap tussen de 3.000 en 4.000 schilderijen gemaakt, die kenmerkend zijn voor het Brabantse leven in de vorige eeuw. Zijn schilderijen geven een grote mate van variëteiten te zien van bloemen, portretten enz. tot dorpstaferelen en festiviteiten, zoals kermis, carnaval en religieus werk. Niets menselijks was hem vreemd en met zijn speelse geest wist hij door een humoristische bril, soms zelfs doorspekt met wat ironie, de taferelen op het doek vast te leggen. Daarnaast is er nog een omvangrijk oeuvre aan aquarellen, linosneden, pentekeningen en etsen. Al dat werk is in bezit van zijn vele fans en verspreid over de wereld. Zijn werk Familieportret (1949) is tentoongesteld in het Noordbrabants Museum te ‘s-Hertogenbosch, als onderdeel van de permanente tentoonstelling Het Verhaal van Brabant.
In Mill heeft Kees Bastiaans nog herkenbare andere uitingen van zijn kunstenaarschap nagelaten. Zo zijn daar onder meer het grote glas-in-loodraam in de kerk, de mozaïekwand in het Cultureel Centrum Myllesweerd, de bekende katten aan de gevel van het gemeentehuis, een ijzeren wandplastiek aan de buitenzijde van een wijkgebouw. Ook de banken in de openbare ruimte zijn voorzien van zijn kenmerk, de katten. Meer over het werk en leven van Kees is te lezen op de site www.keesbastiaans-kunstschilder.nl.